Статья посвящена характеристике антропоморфных реалистических фигурок из коллекции трипольского поселения Майданецкое, хранящейся в Научных фондах Института археологии НАНУ.
Реалістична пластика — досить умовний термін, що
використовується для визначення трипільських статуеток, які в цілому модельовано у схематичному стилі,
але з реалістичними рисами у зображенні голови та
деталями обличчя. З різних житлово-господарських
комплексів поселення-гіганта Майданецьке походить
чотири фрагменти антропоморфних фігурок з реалістичними рисами. Вони характеризуються непоганою
збереженістю та художньою виразністю. В статті надано детальний аналіз кожної статуетки та її місцезнаходження в археологічних об’єктах. Три фігурки походять із ям, розкопаних поблизу глинобитних жител
або безпосередньо у житлах. Торс великої реалістичної
фігурки знайдено серед руїн глинобитного житла.
Майданецькі реалістичні фігурки відтворюють, на
нашу думку, різні сакральні образи або міфологічні персонажі. Дві статуетки передають жіночий образ з традиційною зачіскою у вигляді волосся спереду розібраного
на прямий проділ, розпущеного по спині та зібраного у
вузол на рівні талії. Представлено також торс фігурки з
поголеною головою та грудьми, а також голівку у головному уборі, можливо, від чоловічої фігурки.
Зразки реалістичної пластики з Майданецького
свідчать про те, що трипільські скульптори досконало
володіли мистецтвом акцентувати увагу на найбільш
важливих частинах зображення, виконуючи деталі статуеток у реалістичному стилі; поєднуючи їх з умовно-символічним виглядом виробу в цілому, вони віртуозно
відтворювали певні сакральні образи. Майданецькі реалістичні фігурки в цілому відповідають типам реалістичної пластики томашівської групи. Їх вирізняє документальність знаходження, ретельність виготовлення
та майстерність гончарів, які простими пластичними
прийомами створили сакральні образи з великим емоційним навантаженням.
Realistic plastic — conditional find for definition of
Trypillia Culture figurines modeled a in schematic style,
but with some realistic features in the image of the head
and face details. Four figurines origined from few housws
of Maydanetske settlement. Related to III stage of Tomashivka
group (phase CI of Trypillia Culture). They are
well preserved and have the artistic expressiveness.
This paper presents a detailed analysis of each figurine,
its location in archaeological sites.Three figures come
from the pits, excavated near the mud flats or directly to
their remains. Maydanetske realistic figurines reproduce,
in our point of view, the various sacred images or mythological
characters.
Two figurines reproduced wonans image with the traditional
coiffure with hair, at front devided in two parts
and collected in knot over the waist behind. Presented also
torso of figurine with shaved head and bust and head with
traces of head — dress(?). Possiblythis head origined from
the man’s figurine.
The samples of realistic sculpture from Maydanetske
show us that the ancient manufacturers perfectly owned
the art to concentrate the silence on the most important
parts of the figurines. They made details of the figurines at
realistic style, connecting it with the symbolical content.
Realistic figurines from Maydanetske corresponding with
this kind of plastic images, typical fo Tomashivka Group.
Their main feature, for our opinion, is documented origine
of images and carefulness performance, which resulted at
sacred images with the great emotional obligation.