Показати простий запис статті
dc.contributor.author |
Ivanov, M.S. |
|
dc.date.accessioned |
2024-10-17T17:28:09Z |
|
dc.date.available |
2024-10-17T17:28:09Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.citation |
Reassessment of Maikop Culture Influences on the Communities of the Northern Pontic Region: Case Study of the Burial Checheliivka 3/1 / M.S. Ivanov // Археологія. — 2023. — № 4. — С. 126-136. — Бібліогр.: 39 назв. — англ. |
uk_UA |
dc.identifier.issn |
0235-3490 |
|
dc.identifier.other |
DOI: https://doi.org/10.15407/arheologia2003.04.126 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/199585 |
|
dc.description.abstract |
The reinterpretation of a vessel from the previous
excavations which was beleived to be of the Maikop
culture inspired the author to revise artefacts of
the Maikop culture and their imitations in the
Ukrainian steppe. As a result, it was concluded
that the scale of the Maikop culture’s influence on
the Steppe communities is overestimated. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
У 1981 р. археологиня Н. М. Бокій розкопала на Кіровоградщині курганне поховання Чечеліївка 1/3, яке містило столовий біконічний горщик. Нова знахідка привернула увагу А. Л. Нечитайло, яка згадала про неї у своїй статті 1984 р.,
присвяченій кераміці майкопської культури, виявленій в похованнях українського степу. З того часу горщик асоціюється
з майкопською культурою та фігурує в роботах Ю. Я. Рассамакіна та В. А. Дергачова як доказ майкопського впливу
на степове населення України. У травні 2023 р. автор статті відвідав Кіровоградський обласний краєзнавчий музей,
оглянув горщик самостійно та зробити фотографії. Висловлено думку, що біконічний горщик із поховання Чечеліївка
1/3 насправді належить не майкопській культурі, а пізньотрипільській. Знахідка надихнула переглянути також й інші
майкопські артефакти та їхні «імітації» знайдені в Україні. У результаті, зроблено висновок, що вплив майкопської
культури на степове населення дещо переоцінений. Зокрема, із 27 посудин які В. А. Дергачов вважає «імітаціями» майкопської кераміки, більшість насправді належить пізньотрипільській або місцевій рогачицькій традиціям. Крім того, із трипільською культурою пов’язані пласкі
металеві сокири, найдавніші знахідки яких датуються етапом А-ВІ. Листоподібні ножі натомість, хоча і нагадують
деякі зразки, знайдені на Кавказі, також мають широкі аналогії в середовищі центральноєвропейських культур, зокрема
культури Бодроґкерештур. Щодо обушкових сокир, то вони дійсно мають кавказьке походження, втім пов’язані не із
майкопською культурою, а куро-аракською, як стверджує В. І. Клочко. Від куро-арактської культури технологія виробництва обушкових сокир поширилась до Наддніпрянщини, де сформувався новий місцевий тип сокир, який В. І. Клочко пропонує називати самарським. |
uk_UA |
dc.description.sponsorship |
The author wants to thank P. P. Rybalko from
the Kirovohrad Regional Museum of Local History
as well as L. V. Myronenko and K. M. Kapustin
from the Scientific Repository of the Institute
of Archaeology of the NAS of Ukraine for the
assistance in getting access to the archaeological
collection.
The paper was prepared with financial support
from the Lozynskyi Foundation. |
uk_UA |
dc.language.iso |
en |
uk_UA |
dc.publisher |
Інститут археології НАН України |
uk_UA |
dc.relation.ispartof |
Археологія |
|
dc.subject |
Дискусiї |
uk_UA |
dc.title |
Reassessment of Maikop Culture Influences on the Communities of the Northern Pontic Region: Case Study of the Burial Checheliivka 3/1 |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Переоцінка впливу Майкопської культури на степове населення Північного Причорномор’я на прикладі поховання Чечеліївка 1/3 |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.status |
published earlier |
uk_UA |
dc.identifier.udc |
904.5(477.65+479)"636/637" |
|
Файли у цій статті
Ця стаття з'являється у наступних колекціях
Показати простий запис статті