У статті висвітлено спірні питання стосовно етнічної атрибуції специфічного поховального обряду мешканців Подонеччя хазарського часу, досліджено шляхи їх вирішення.
Среди памятников захоронений салтово-маяцкой культуры в бассейне Дона особое место занимают могильники с обрядом кремации, которые присущи большинству местных этносов хазарской эпохи. В течение многолетних исследований был накоплен обширный материал, позволяющий изучить вопрос об этнической принадлежности этих могильников. Среди гипотез, известных в археологической литературе, можна выделить четыре основных подхода, которые определяют этнос носителей обряда — славянский, восточнотюркский, адыгейский и тюрко-венгерский. Автор сделал попытку обосновать тезис о генетической близости салтовского кремирования, часть обрядов которого связана со славянскими, а большинство — с тюрко-венгерскими племенами сарагуров.
Among funeral sites of the Saltiv-Mayatska culture in the Don basin, a particular place belongs to interments with the rite of cremation, which are not inherent in the majority of the region’s population in the Khazar epoch. Many-year researches have accumulated the extensive actual material, which allows one to consider the question about the ethnic attribution of sites of the given type. The hypotheses, which are known from the archaeological literature, can be divided into 4 main approaches. The last define the ethnos of bearers of the rite studied as Slavic, East-Turkic, Adygic, or Turkic-Hungarian ones. The author tries to ground the thesis about the inhomogeneity of Saltiv cremations, a part of which is connected with the Slavs, and the majority - with the Turkic-Hungarian tribe of Saragurs.