Стаття присвячена розгляду домашніх святилищ і культів доримського часу на засадах археологічних матеріалів у зіставленні з писемними та епіграфічними джерелами, які загалом до цього часу ще спеціально не досліджувалися.
В статье рассматриваются данные о домашних святилищах и культах в античных городах Северного Причерноморья VI—II вв. до н. э. Несомненная особенность отдельных богатых домов — устройство специальных помещений с алтарями, которые можно считать домашними святилищами закрытого типа, куда доступ посторонним был запрещен. Не исключено, что в большинстве они принадлежали жрецам. Классический образец домашнего культа Гестии представляют собой открытые очаги в центре больших парадных комнат в Керкинитиде. На основании находок алтарей в дворах жилых домов автор считает, что в северопонтийских городах почитали Зевса Ктесия и Зевса Геркея как защитника дома, семьи и имущества. Домашние культы на протяжении всего рассмотренного периода имели важное значение в формировании религиозного мировоззрения каждой семьи, видоизменялись в процессе политического и экономического развития городов, способствовали сохранению традиций в проведении определенных обрядов, прежде всего связанных с культом домашнего очага.
The paper considers diverse data on domestic sanctuaries and cults at the ancient towns of the north Black Sea region of the VI—II centuries BC. An obvious peculiarity of separate rich houses consists in the building of special rooms with altars, which can be considered as domestic sanctuaries of the closed type, with no admittance for strangers. It is not improbable that they mostly belonged to priests. A classical sample of the domestic cult of Hestia is given by open hearths at the center of large main rooms at the town of Kerkinitis. Based on the findings of altars in the courtyards of dwellings, the author considers that peoples at north-Pontic towns revered Zeus Ktesius and Zeus Herkei as defenders of home, family, and property. During the whole period under study, domestic cults were of great importance in formation of the religious outlook at every family, changed in the process of political and economic development of towns, and assisted the preservation of traditions in the implementation of certain rites related, foremost, to the cult of domestic hearth.