Статтю присвячено аналізу хронології та інтерпретації поховальних і культових споруд пізньоантичного та ранньосередньовічного часу, відкритих у Північно-Західній частині Херсонеського городища.
Северо-Западный район Херсонесского городища в античную эпоху использовался в качестве некрополя, с которым был связан комплекс Западной базилики. В статье рассмотрены вопросы хронологии строительства в этом районе и функционального назначения ряда построек. Предпринята попытка выяснить, какими обстоятельствами было обусловлено возведение здесь оборонительных сооружений и христианского культового комплекса, который в более поздних письменных источниках, вероятно, назывался «домом святого Леонтия».
На основании анализа археологического материала и нарративных источников сделан вывод о том, что строительство Западной базилики и связанных с ней построек, завершенное в основном к концу VI — началу VII вв., а также участок расположенного на ее территории некрополя связаны с легендарной деятельностью в Херсонесе-Херсоне епископа Василия, а рождение легенд о миссионерской деятельности первых христианских епископов есть все основания относить ко времени не позднее VI в.
Следовательно, масштабное храмовое строительство, начавшееся в городе не ранее периода правления императора Юстиниана I (527—565 гг.), было обосновано идеологически и уже базировалось на местной христианской традиции, связывавшей те или иные места в Херсонесе-Херсоне и его окрестностях с чудотворной деятельностью первых миссионеров-проповедников. Сама же «героическая история» начального периода проникновения христианства в Херсонесе-Херсоне отражена в «Житиях свв. епископов Херсонских», датировку которых, предложенную В.В. Латышевым, подтверждает не только археологический материал из раскопок Четырехапсидного храма с известеобжигальной печью в центре и Загородного храма монастыря Богородицы Влахернской, но и история строительства комплекса Западной базилики и оборонительных сооружений вокруг него.
In the ancient period the northwestern part of the ancient city site of Chersonesos was used as a necropolis, and the complex of the Western basilica was connected with it. In this concern the article discusses the problems associated with the chronology of construction in this region and with the functional destination of a number of buildings. An attempt is made to find out which circumstances called the forth erection of defensive structures and a Christian religious complex here, which was probably called «the house of Saint Leontius» in later written sources.
Having analyzed the archaeological material and the narrative sources, the author has come to a conclusion that construction of the Western basilica and connected buildings mainly completed by the late 6th — early 7th cc. and a part of the necropolis situated on its territory should be associated with the legendary activity of bishop Basil in Chersonesos-Cherson. Moreover, the author finds it justified to date back the birth of the legends about the missionary activity of the first Christian bishops to not later than the 6th century.
Consequently, large-scale constructions of churches that had started in the city not earlier than the reign of Justinian I (AD 527—565) was ideologically stipulated for and was already based on the local Christian tradition associating these or those places in the city and its environs with the legendary activity of the first missioners-preachers. As to the «heroic history» of the initial period of penetration of Christianity to Chersonesos-Cherson, it was reverberated in the «Hagiography of the Saint bishops of Chersonesos». According to V.V. Latyshev its dating is supported not only by the archaeological materials excavated in the Four-apses church with lime-burning kiln in the center and in the extra-mural church of the monastery of the Mother of God of Blachernai, but also by the history of construction of the complex of Western basilica and the defensive structures around it.