Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Походження і розвиток інституту «шаманів» у суспільстві мисливців на оленя

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Михайлова, Н.P.
dc.date.accessioned 2024-09-18T17:56:01Z
dc.date.available 2024-09-18T17:56:01Z
dc.date.issued 1994
dc.identifier.citation Походження і розвиток інституту «шаманів» у суспільстві мисливців на оленя / Н.P. Михайлова // Археологія. — 1994. — № 4. — С. 19-29. — Бібліогр.: 40 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 0235-3490
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/198822
dc.description.abstract На підставі археологічних та етнографічних даних у статті здійснюється спроба реконструювати генезу інституту виконавців культових дій у суспільствах мисливців на оленя і простежити його розвиток на ранніх етапах існування культу оленя. uk_UA
dc.description.abstract Используя археологические и этнографические материалы, автор делает попытку реконструировать одно из интереснейших явлений первобытной духовной культуры — культ оленя. Он возникает в обществе мезолитических охотников на оленя и сохраняется у некоторых этнографических народов до новейшего времени. В основе этого культа лежит почитание оленя как прародителя и культурного героя. Важнейшими элементами культа были тотемистические обряды, направленные на воспроизводство оленя как промыслового животного, обряды охотничьей магии, призванные обеспечить охотничью удачу. uk_UA
dc.description.abstract The author tries to reconstruct the deeris cult, one of the most Inf cresting phenomena of pristine spiritual culture, using the archaeological and ethnographic findings. This ancient spiritual cultural phenomena have come into existence in the community of mesolithic deer's hunters and is kept in the memory of some etnographic peoples till the present. This cult slims from the worship of a deer as an ancestor and cultural hero, Main elements of the cult embraced totemistic mysteries and hunting magic ceremonies aimed to ensure success in hunting. The «shaman», a chief and main performer of ceremonies, was taking an image of a deer, decorating himself with the deer skin and antlers. Deer masks were excavated on the mesoHthic sites of Star Car, Berlin — Birsdorf, Stelmoor and some others. Burials with deer antlers are known m Tevtec, Hoedic, Yedbaek and Scrdehoim. AH these artifacts prove existence of «shamans» in the community of mesoHthic hunters. The «shamans» appeared as a result of the grown economic importance of a deer in the primitive society and totemistic thinking of an deal hunters, lire artifacts of the Neolithic (Cleny Ostrov, Zvemeki), Bronze (Varren Hill), and Iron (Cambridge) Ages confirm existence of «shamans» In more developed societies. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут археології НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Археологія
dc.subject Статті uk_UA
dc.title Походження і розвиток інституту «шаманів» у суспільстві мисливців на оленя uk_UA
dc.title.alternative Происхождение и развитие института «шаманов» в обществе охотников на оленя uk_UA
dc.title.alternative Origin and development of «shamans» institution in the deer hunters’ community uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис