У статті зважуються факти щодо часу виникнення легенди про походження скіфів. Наводяться нові аргументи на користь гіпотези, згідно з якою легенда виникла у носіїв зрубної культури.
В статье автор развивает идею Д. С. Раевского о возникновении легенды о происхождении скифов (первой версии Геродота) у населения срубной культуры Поволожья. Привлечение к анализу легенды фольклорных материалов позволяет получить дополнительные аргументы в пользу того, что три брата, фигурирующие в легенде, символизируют три социальные группы общества — воинство, жречество, рядовых общинников. Сюжет отражает борьбу между социальными группами и установление в обществе господствующего положения воинов. Анализ реалий социального строя и материальной культуры показывает, что легенда возникла в раннесрубное время на територии Среднего и Нижнего Поволжья. Все это позволяет привлекать ее при трактовке археологических материалов и изучении социальной истории племен срубной культурно-исторической общности.
The author develops the idea of D. S. Raevsky on the origin of a legend on the origin of Scythians (the first version of Herodotus) in the population of the timber grave culture in the Volga area. Attraction of folk-lore materials to the analysis of the legend permits obtaining additional arguments in favour of the idea that three brothers acting in the legend are symbols of there social groups of the society — army, priests and ordinary community representatives. The plot reflects a struggle between social groups and establishment of the army supremacy. Analysis of the social system and the material culture has
shown that the legend arose in the early frame-work period in the territory of the Middle and Lower Volga area. All this allows attracting it for interpretation of archaeological materials and study of the social history of tribes from the frame-work culture-historical community.