У статті зроблено короткий огляд визначення поняття «культура» в соціології, етнографії та археології XIX—XX ст. Розглянута функція цієї категорії в системі побудови історичного знання в археології та різних етапах її розвитку (культурархеологія та соціоархеологія).
В археологии широко используется термин «культура», но до сих пор отсутствуют обстоятельные исследования содержания и методологической функции этого понятия. В общественных науках также немало противоречивых определений этого понятия.
Термин «культура» появляется в науке конца XVІІI в. как оппозиция «натура — культура», в дальнейшем как противопоставление «культура — общество», где первое должно было описывать индивидуальность жизни каждого народа, второе — социальную структуру общества. Сторонники идеалистических концепций истории понимали под культурой только духовную сферу жизни общества. Эволюционисты XIX в. включали сюда и материальную культуру — все, что создано руками человека. В последней четверти XIX в. понятие «культура» широко используется в археологии и этим ознаменовалось начало нового периода развития науки — культурархеологии. Концепция культуры послужила основой систематизации археологических источников (в том числе категории «археологическая культура») и разработки некоторых концепций — культурной эволюции, диффузионизма, миграционизма и т. д. Эти идеи давали объяснения на уровне «внешних» проявлений, не раскрывая их внутренние, сущностные связи. С 30-х годов XX в. начинается период социоархеологии в советской науке, когда для построений концепций развития древних народов использовались марксистские идеи материалистического понимания истории и учения об общественных формациях. Однако сохраняется и много описательных работ, выполненных в духе культархеологии. Некоторые археологи считают, что главной задачей археологии является исследование процесса культурогенеза.
Согласно марксистской философии закономерности исторического процесса могут быть познаны лишь при анализе социальных институтов каждого конкретного общества и, прежде всего, его производства как системообразующего фактора. Археология как историческая наука об отдельных обществах прошлого также должна строить свою концепцию, исходя из этих идей. В современной философии категория «культура» чаще берется во взаимосвязи с деятельностью, как особая социальная сфера, раскрываемая при рассмотрении ее в качестве предмета, средства и результата человеческой деятельности, которая интегрирует и обобщает социальный опыт каждого общества.
A term «culture» is widely used in archaeology but there are no substantial studies of the content and methodological function of this notion. Social sciences also give many contradictory interpretations of this notion.
The terra «culture» appeared in science in the end of the 18th as an opposition «nature-culture», then as opposition «culture-society» where the former was to describe an individual life of each people, the latter — social structure of the society. Supporters of the idealistic concepts of the history understood culture as a spiritual sphere of the society life. Evolutionists of the 19 th century included here the material culture, i. e. everything created by man's hands. In the last quarted of the 19th century the notion «culture» is widely used in archaeology marking the beginning of the new period of the science development — cultural archaeology. The concept of the culture served as a bases for systematization of the archaeological sources (including thq category «archaeological culture») and development of certain concepts — cultural evolution, diffusionism, migrationism ets. These ideas explains the notion at the level or «external» manifestations without disclosing their inner substantial links. Since the 30s a period of social archaeology in the Soviet science began when for construction of concepts of the development of ancient people one used Marx’s ideas of the materialistic understanding of the history and the materialistic understanding of the history and the science on the social formations. However descriptive works in the spirit of cultural archaeology are still present. Some archaeologists consider that the main problem of archaeology is the stude of the process of cultural genesis.
According to Marx’s philosophy the regularities of the historical process may be investigated onle when analyzing social institutions of each particular society, and first of all its production as system-forming factor. Archaeology as a historical science on particular societies of the past must construct its concept proceeding from these ideas. In the modern philosophy the category «culture» is usually takes in connection with the activity as a special social sphere disclosed when considering it as a subject, means and the result of the human activity which integrates and generalizes the social experience of each society.