Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Володимир Коряк і його критика культури

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Омельчук, О.Р.
dc.date.accessioned 2020-09-05T15:19:26Z
dc.date.available 2020-09-05T15:19:26Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Володимир Коряк і його критика культури / О.Р. Омельчук // Слово і Час. — 2019. — № 7. — С. 18-26. — Бібліогр.: 14 назв. — укp. uk_UA
dc.identifier.issn 0236-1477
dc.identifier.other DOI: 10.33608/0236-1477.2019.07.18-26
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/170948
dc.description.abstract У статті проаналізовано зміст і напрямки літературно-критичної діяльності Володимира Коряка (1889 – 1937), яку визначала ідея пролетарської культури. Її головний принцип, сформульований у філософії марксизму, полягав у протистоянні буржуазного і пролетарського світу. Доробок критика відображає конфлікти і компроміси, яких зазнавала концепція української пролетарської літератури впродовж 1919 – 1934 рр., свідчить про те, що в тогочасній пролетарсько-марксистській критиці співіснували й постійно варіювалися три схеми конструювання пролетарської літератури: пролетарська література як те, що твориться з нуля; пролетарська література як продовження закладених у дожовтневому письменстві соціалістичних ідей; пролетарська література як трансформація й рекомбінація минулих (буржуазних) рис у поєднанні з новими, пролетарськими. uk_UA
dc.description.abstract According to the author of the article, the content and directions of literary criticism of Volodymyr Koriak (1889–1937) were determined by the idea of proletarian culture. Its basic principle was the struggle between the bourgeois and proletarian world, formulated in the philosophy of Marxism. However, this concept was not sufficient to build the concept of Ukrainian proletarian literature. In 1920s the most problematic for the critics was the choice of the criteria for identifying the literary text as a proletarian one. They had to take into account such non-textual factors as the author’s biography, national cultural forms, historical influences of Europeanism, colonialism, anti-colonialism, nationalism, imperialism, etc. Koriak’s works reflect the conflicts and compromises that the concept of Ukrainian proletarian literature underwent during 1919 – 1934. Especially complicated were such topics as the history of Ukrainian Marxist-proletarian thought, the ‘Borotbyst’ narrative, the issues of proletarian style and bourgeois cultural influences. The Ukrainian ‘narodnytstvo’ became a major part of Koriak’s critique. As a result, the bourgeois legacy (namely modernism, ‘narodnytstvo’, ‘national literature’) in Koriak’s literary-critical discourse received a particular negative evaluation. Koriak’s literary work testifies to the fact that the proletarian-Marxist criticism of his contemporaries is featured by the coexistence of the three schemes of constructing proletarian literature: proletarian literature as terra nova; proletarian literature as a continuation of the socialist ideas of the pre-October literary works; proletarian literature as a transformation of the past (bourgeois) qualities and their recombination with new proletarian ones. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Слово і Час
dc.subject ХХ століття uk_UA
dc.title Володимир Коряк і його критика культури uk_UA
dc.title.alternative Koriak’s Cultural Critique uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 82 (091): “191/193” + 821.161.2


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис