Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Шествие: иллюзия и реальность в иррациональном пространстве (к проблеме иконографии и композиции в древнем искусстве)

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Королькова, Е.Ф.
dc.date.accessioned 2020-01-23T17:42:13Z
dc.date.available 2020-01-23T17:42:13Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Шествие: иллюзия и реальность в иррациональном пространстве (к проблеме иконографии и композиции в древнем искусстве) / Е.Ф. Королькова // Археологія і давня історія України: Зб. наук. пр. — К.: ІА НАН України, 2019. — Вип. 2 (31). — С. 456-460. — Бібліогр.: 7 назв. — рос. uk_UA
dc.identifier.issn 2227-4952
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/163060
dc.description.abstract Статья посвящена проблеме классификации иконографических и композиционных типов в памятниках древнего искусства, в частности, так называемых «шествий», которые связаны с изобразительным оформлением сферы особого семантического значения. Будучи расположенными на предметах, относящихся к категории персональных украшений и оружия, на монументальных памятниках или предметах самого разнообразного назначения, они всегда, так или иначе, сопряжены с сакральными действиями, мифологическим пространством и ритуалом. Понимание их содержания невозможно без первичной классификации, которая до сих пор не разработана, что приводит к трудностям в исследованиях. uk_UA
dc.description.abstract The article is devoted to the problem of classification of iconographic and compositional types in the monuments of ancient art, in particular, the so-called «processions», which are associated with the artistic design of the objects belonging to the sphere of great semantic meaning. Being located on objects of the category of personal adornments and weapons, on architectural monuments or ritual objects, they are always associated with sacred acts, mythological space and ritual content. Interpretation of these compositions is impossible without a primary classification, which has not yet been developed, and this causes difficulties in research. Compositions, which could be concerned as processions could consist of anthropomorphic or zoomorphic images, or comprise both type of images in the same composition. All of them always show some rhythmical characteristics with constant intervals as well as evident direction of movement. In some occasions such type of compositions could be taken as an embodiment of the scene of a concrete ritual event, sometimes, perhaps, with costumed as mythological personage figures, but in other case they could be interpreted as a mythological subject with well-known images, which were recognizable for ancient society. In any case reiteration of images and regular intervals in compositions made an impression of slow movement in solemn procession, even with statical figures. uk_UA
dc.language.iso ru uk_UA
dc.publisher Інститут археології НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Археологія і давня історія України
dc.subject Образи скіфського мистецтва uk_UA
dc.title Шествие: иллюзия и реальность в иррациональном пространстве (к проблеме иконографии и композиции в древнем искусстве) uk_UA
dc.title.alternative Procession: Illusion and Reality in Irrational Space (to the Problem of Iconography and Composition in Ancient Art) uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 902.7.031.1


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис