Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

«Старьци» та «старѣишины» в «Повісті временних літ» і давньослов’янському Восьмикнижжі

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Вілкул, Т.Л.
dc.date.accessioned 2016-09-21T13:18:33Z
dc.date.available 2016-09-21T13:18:33Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation «Старьци» та «старѣишины» в «Повісті временних літ» і давньослов’янському Восьмикнижжі / Т.Л. Вілкул // Український історичний журнал. — 2012. — № 5. — С. 165-176. — Бібліогр.: 57 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 0130-5247
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/106217
dc.description.abstract У статті досліджуються наявні в «Повісті временних літ» та давньослов’янському Восьмикнижжі такі соціальні терміни, як «старьци» та «старѣишины». Традиційно вважається, що згадки про старійшин указують на певні додержавні реалії. Однак ми маємо у «ПВЛ» лише одну оповідь зі згадкою старійшин формативного періоду Русі – про данину полян хозарам, – тоді як решта свідчень походить уже від князівського «київського періоду», зокрема інтенсивно використовується в описі князювання Володимира Святославича. Крім того, і сюжет про хозарську данину, і літописні статті часів князя Володимира відзначено сильним впливом біблійних нарацій та деяких інших книжних джерел. Тим часом детальний розгляд усіх випадків уживання обраних термінів у слов’янському Восьмикнижжі дає дуже заплутану картину, якою завдячуємо довгій історії передачі біблійної традиції. Утім, загальне враження складається таке, що старійшини та князі існували завжди, принаймні вони відомі вже з Книги Буття. Намагаючись описати давню історію Русі, літописець застосував біблійні взірці, що демонструють дуже складну, проте водночас статичну картину політичних і соціальних відносин. uk_UA
dc.description.abstract The paper surveys such social terms as “startsi” and “starĕishiny” (elders, aldermen) in the Tale of Bygone Years and in Old Slavonic Octateuch. It was usually considered that mentions of elders point to some “tribal” characteristics. But while we have only one story with mentions of “startsi” and “starĕishiny” from formative period of Rus’ (namely, about the tribute of Polans to Chasars), others dates came from “Kyevan princely period”, with special accent on the years of government of the prince Volodymyr Sviatoslavych. Besides, some important accounts were heavy impacted by biblical narrations as well as bookish sources. In the one’s turn, a close examination of all cases of using selected terms in the Octateuch shows us an intricated picture which appeared due to the long history of biblical texts transition. Though, general effect was that elders (and princes) existed everywhere in the Octateuch; at least they are known already in Genesis. In order to describe the early history of Rus’ the chronicler applied biblical patterns with very complicated but nevertheless static political and social pictures. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут історії України НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Український історичний журнал
dc.subject Методологія. Історіографія. Джерелознавство uk_UA
dc.title «Старьци» та «старѣишины» в «Повісті временних літ» і давньослов’янському Восьмикнижжі uk_UA
dc.title.alternative “Startsi” and “Starĕishiny” in the Tale of Bygone Years and in Old Slavonic Octateuch uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис