В статье ставится задача рассмотреть влияние импрессионизма на творчество
крымского акварелиста Якова Басова в контексте живописных тенденций Советского союза. Автор
описывает становление импрессионистического мировидения художника, подчеркивает и
обосновывает его самобытность. На основе проведенного исследования автор указывает на внешнее
сходство техники импрессионистов и Я. Басова и на глубинные, коренные различия между французской
художественной школой и художником.
У статті поставлено завдання розглянути вплив імпресіонізму на творчість
кримського аквареліста Якова Басова в контексті живописних тенденцій Радянського союзу. Автор
описує становлення імпресіоністичного світобачення художника, підкреслює і обґрунтовує його
самобутність. На основі проведеного дослідження автор зазначає зовнішню подібність техніки
імпресіоністів і Я. Басова і на глибинні, корінні розходження між французькою художньою школою та
художником.
This paper seeks to examine influence of Impressionism on the creativity of Crimean watercolorist
Jacob Basov. The influence is viewed within the context of picturesque trends of Soviet Union. This question still
remains without proper coverage. The author describes formation of artist’s impressionistic worldview,
highlights and proves his identity. On the basis of study, the author indicates the formal resemblance of
impressionistic art and Jacob Basov’s art and deep, radical differences between the French school of art and the
artist. The article is based on numerous studies of national art critics and artist’s personal notes and
correspondence.