Фібули з хрещатим завершенням виступають етнографічною ознакою окремого племені у складі слов'ян київської культури. На межі III—IV ст. унаслідок зміни населення деякі прикраси потрапляють на черняхівські пам’ятки.
Ажурная треугольная фибула с крестчатым завершением (подтип III.2 по Г.Ф. Корзухиной, середина III — начало IV в.) обнаружена на поселении Черняховской культуры. Судя по узкой локализации таких находок, они были этнографическим украшением знатных женщин отдельного племени (венедов-славян?), входившего в Среднеднепровскую группу киевской культуры. На рубеже III и IV вв. такие поселения исчезают под давлением Черняховской (т. е. готской) экспансии. Этим же временем же на Черняховских памятниках датируются отдельные изделия с эмалями, иногда вместе с останками их владелиц. Часть киевского населения находит пристанище среди родственных племен бассейна Десны. Этим объясняется наличие рассмотренных фибул в Борзнянском кладе.
Open-worked three-cornered fibula with cross-shaped end (subtype III. 2 by G.F, Korzukhina, the middle of the 3rd - the beginning of 4th century AD) is found on the site of Chemyahkov culture. Judging by the narrow localization of the such finds, they were an ethnographical adornment, which the noble women of separate tribe (venedi - the Slav) had. The tribe was a part of the Middle Dnieper cluster of Kyiv culture. About the turn of the 3rd century the settlements of this population vanished under the pressure of Chemyakov culture (that is Gothic) expansion. Separate wares with enamel dates to the same time on the sites of Chemyakhov culture, sometimes with remains of their holders, A part of population of Kyiv culture found a haven among the kindred tribes of Desna river basin. This fact explains the fibulas under review being in the Borsnyanskiy treasure trove.