Публікуються результати польових і лабораторних досліджень новознайденого ритуального дуба зі вставленою в стовбур щелепою свійської свині. Отримані показники й залучені до аналізу історико-етнографічні матеріали дозволяють зазначене дерево разом із двома аналогічними допіру відомими дубами інтерпретувати реаліями язичеського традиційного ритуалу на честь сакрального опікуна хліборобства й скотарства, земного добробуту; ритуалу, що належав до структури сільськогосподарської календарної — найімовірніше жнивної — обрядовості середньовічного слов'янського населення Наддесення, Середньої Наддніпрянщини.
В 1984 г, в селе Колычивка Черниговского района авторами статьи выявлены остатки ритуального дуба, поднятого со дна Десны поблизости села ориентировочно в 1978-79 гг. В ствол дерева была вставлена нижняя челюсть свиньи. Детальным изучением находки установлено: время гибели дерева — II пол. IX — кон. X в.; челюсть принадлежала домашней свинье-матке в возрасте около 2,5 лет; календарный период установки кости в дуб — поздняя осень-зима, ряд других факторов. Результаты исследования колычивского дерева (в совокупности с информацией о двух предыдущих аналогичных находках в 1909 и 1975 гг.) позволяют по-новому определить исходные параметры для ритуальной атрибуции такого явления как «перуновы дубы»: время, место, условия проведения реконструируемого ритуала, характер культовых атрибутов. Сопоставление полученных данных с историко-этнографическими фактами убеждает в том, что дубы со свиными челюстями в стволах являются реалиями аграрно-промыслового языческого культа, входившего, вероятней всего, в комплекс календарной обрядности славянских поселян Среднего Поднепровья, приуроченного к жатвенному периоду.
In 1984 in v. Kolychivka of the Chernigov Region the authors of the paper revealed the remains of the ritual oak lifted from the bottom of the Desna river near this village approximately in 1978 - 79. That finding was interesting: the lower jaw of a pig was inserted into the trunk of the tree. The detailed studies of the finding have permitted determining: time of the tree death — the 2nd half of the 9th and the end of the 10th century; the jaw belonged to a domestic sow about 2,5 years; calendar period of the bone insertion into oak — late autumn-winter; some other facts. The results from studies of the Kolychivka tree (added to information on two previous analogous findings of oaks in 1909 and 1975) permit anew determining the initial parameters for ritual attribution of such a phenomenon as «Peroun oaks»: time, place, the conditions for performance of the ritual to be
reconstructed, the kind of cult attributes. The comparison of the data obtained with historical-ethnographical facts confirms that oaks with pig jaws in the trunks were realities of agrarian-trade heathen cult which most probably, was one of components of winter calendar rites of the Slavonic settlers in the Middle Subdnieper territory confined to winter solstice.