У статті здійснено перевірку гіпотези щодо тотожності храму літописного монастиря Святого Симеона на Копирівому кінці та споруди Кирилівської церкви Києва. На підставі аналізу звісток давніх писемних джерел про Дорогожичі вказано на помилковість локалізації Кирилівського монастиря у цій місцині, що підважує припущення автора. Переглянуті крізь призму цієї гіпотези
літописні сповіщення про Копирів кінець та Новий двір дали можливість виділити коло монументальних пам’яток, до яких можуть належати виявлені в районі Кудрявця фундаменти давніх храмів. Викладено спостереження стосовно їх можливої атрибуції й визначення меж Копирівого кінця.
The article performs the testing of author’s hypothesis regarding the identity of the church of the chronicular
monastery of St. Simeon in the Kopyriv kinets with the structure of modern St. Cyril’s Church in
Kyiv. Based on the data analysis from ancient written sources about Dorohozhychi, the author comes to the
conclusion that the localization of the ancient Cyril’s Monastery in this place is incorrect, noting its location
only near by the area. Revising chronicle mentions about Kopyriv kinets and Novyi dvir, through the
proposed assumption, gave grounds to highlight a circle of the site monuments that can be presented
among the foundations of ancient churches found in the Kudryavets area. The article offers the author’s
considerations regarding the possibility of their definition and the boundaries of the Kopyriv kinets area.