У статті аналізується взаємозв’язок жіночності та етнічної іншості в
українській модерністській літературі. Розглядається закріплення «гріховної» чужості жінки в маскулінній традиції через сексуальну та культурну диференціацію подібно до «зінакшення» орієнталізованих етнічних груп Східної Європи, здебільшого євреїв, ромів і татар, що передбачало
їхню концептуальну фемінізацію. До аналізу залучені твори, в яких жінки
постають демонічно-вампіричними спокусницями й такими, які руйнують етно- та андроцентричний монокультуралізм модерністської доби.
The paper examines the interconnectedness of feminity wiThethnonational otherness in
Ukrainian modernist literature in the context of European misogyny and ethnophobia. It
demonstrates how the representation of female sinful otherness, impurity, and disloyalty
was cemented in misogynistic imagery, in which women appeared as witches and heterodox
temptresses through sexual and cultural differentiation. The otherizing of Orientalized
ethnic groups in Eastern Europe — typically Jews, Roma, and Tatars — involved their
conceptual feminization as well. Specifically, the paper analyzes the topic of the decay of
the Slavic/Orthodox/masculine ‘race’ and the range of concomitant tropes and ideas found
in Ukrainian modernist literature, such as castration, celibacy, and obsession with ‘tainted’
blood, which reflected ‘racial’ anxieties that went hand in hand with misogynistic ideas of the
feminine role in spiritual and physical decline. The study performs close readings of works
by Olha Kobylianska, Mykhailo Yatskiv, and Natalia Livytska-Kholodna, in which women
appear as demonic-vampiric, heterodox seductresses and heresiarchesses, who threaten to
ruin the ethno-androcentric culture of the modernist epoch. Orientalized femininity and
the ambivalence it brought to Ukrainian modernism harbored the ethnoreligious fears and
inherent sinfulness that encompassed traditional descriptions of the femme fatale, as well as
such associated figures as the fallen angel and seductive adulteress – the initiatrix of moral,
sexual, national, and religious transgression, which invariably alluded to a perceived crisis in
patriarchy and reproductivity. The analysis focuses on the three thematic aspects of sin and
sinfulness: temptation, heterodoxy, and betrayal.