Мета дослідження – проаналізувати наявні дані щодо особливостей розташування слідів від
металевих накладок на фрескове зображення Богоматері Оранти у Софійському соборі в Києві, що
свідчить про її особливе пошанування як чудотворного образу. Здійснити графічну реконструкцію
вірогідного вигляду накладених на фресковий тиньк металевих деталей. Під час реалізації мети дослідження автори спирались на методи едиційної археографії та натурних обстежень, а також
порівняльного аналізу, залучення аналогій. Наукова новизна. Вперше здійснене ґрунтовне дослідження софійської фрески з образом Богородиці Оранти, виконано опис зображення, встановлено
зв’язок особливостей його моделювання із античною традицією. Виявлено та акцентовано увагу на
факті наявності слідів від кріплення додаткових металевих накладок – німбу та поручів, про що
писав у своєму листі мистецтвознавець Адріан Прахов. Визначено наявність слідів відсутніх у листі згадок про сліди кріплення додаткових накладних металевих елементів – шийної гривни та хрестів на плечах і чолі Діви Марії. Самі металеві накладні деталі або їх фрагменти не збереглись. На підставі залучення широкого кола аналогій подібних прикрас на дерев’яних середньовічних іконах
нами виконано вірогідну реконструкцію металевих накладок на фреску. Вивчення особливостей пошанування подібних іконних образів дозволило зробити припущення, що саме ця софійська Богородиця Оранта могла стати прототипом для виготовлення невеликих натільних образків з її зображенням, де ці металеві накладки присутні. Висновки. Завдяки проведеним у вересні 2021 р. комплексним дослідженням визначено ще один чудотворний образ середньовічного Києва, яким є фреска Богородиця Оранта у Софійському соборі.
The purpose of the publication is to analyze the available data on the peculiarities of the location of
traces of metal overlays on the fresco image of Our Lady Oranta in St. Sophia Cathedral in Kyiv, which
testifies to her special worship as a miraculous image. To accomplish a graphic reconstruction of the probable
appearance of the metal parts overlayed on the fresco plaster. In implementing the purpose of the
study, the authors relied on methods of edicial archeography and field surveys, as well as comparative
analysis, engaging analogies. Scientific novelty. For the first time, a thorough study of the Sophia fresco
with the image of Our Lady Oranta was implemented, a description of the image was made, and the connection
between the peculiarities of its modeling and the ancient tradition was established. Attention was
drawn to the fact of the presence of traces of the attachment of additional metal overlays – halo and handrails,
which the art critic Adrian Prakhov wrote about in his letter. The presence of traces of missing in the
letter mentions of traces of attachment of additional overhead metal elements – neck bracelets and crosses
on the shoulders and forehead of Virgin Mary. The metal surface mounted components or their fragments
have not survived. Based on the use of a wide range of analogies of similar decoration on wooden medieval
icons, we performed a probable reconstruction of the metal overlays on the fresco. The study of the peculiarities
of the worship of such iconic images allowed us to suggest that it was this Our Lady Oranta who
could become a prototype for the manufacture of small pendant necklaces with her image, where these metal
overlays are present. Conclusions. Thanks to a comprehensive study conducted in September 2021,
another miraculous image of medieval Kyiv was identified, which is a fresco of Our Lady Oranta in
St. Sophia Cathedral.