Це перша стаття авторського дискурсивного триптиха з проблематики етнокультурного пограниччя. У розвідці визначено ключові теоретичні та методологічні принципи підходу до етнокультурного пограниччя
як концепту, вирізнено кілька його типологічних моделей (пограничні
літературні зони, перехідні періоди та стани в літературному процесі,
у творчості та психології того чи того митця, компаративні зіставлення тощо). Вибірково, під кутом зору світоглядно-філософської тріади
«Чуже—Інакше—Своє», розглянуто приклади літературно-історичних ситуацій у геополітичних та етнокультурних зонах України, наразі — австро-українського та польсько-українського.
This is the first paper of the three-issue series about the ethnocultural frontier planned by
the author. A long time ago, the scholarly discussions on the problems of the frontier, which
became quite vivid in the last decades, had overcome the initial relatively local frames of the
American ‘thesis of the frontier’ connected with the specific conditions and circumstances
of the Wild West epoch. Currently, these discussions cover various fields of humanities and
are becoming more relevant at the present stage of the global historical development, as they
signal new civilizational traits and specific features of this stage. By this, the author implies
globalization and glocalization processes that encompass multiplicity and variability, also
unpredictability, oddity, and non-stability of combinations as well as the diversity of ambivalent
forms and transitive states emerging on this basis. The paper defines key theoretical
and methodological principles forming the intentional (according to R. Carnap) approach
to the concept of the frontier; it also suggests a number of typological models of the ethnocultural
frontier (frontier literary zones; transitive periods and states in the historicalliterary
process, as well as in the language sphere, in creative work, and psychology of an
author; comparative collations, etc.). Finally, it analyzes selected literary cases that emerged
in geopolitical and ethnocultural zones of Ukraine (namely Austro-Ukrainian and Polish-
Ukrainian frontiers) within the framework ‘Alien — Different — One’s own’. Th e analysis,
both diachronic and synchronic, considers contextual factors, i.e. genetic, historical, geopolitical,
international, ideological, and sociocultural contexts. In the following two papers of
the series, the author intends to deal with the eastern ethno- and linguocultural frontier of
Ukraine (Kharkiv, Donbas) and the Ukrainian-Jewish literary frontier.